Het is jullie vast opgevallen op mijn social media dat ik de laatste tijd een enorme zwak heb voor ontbijten met een Smoothie Bowl. Ontbijten met een smoothie bowl is lekker en gezond. Daarnaast geeft het veel variatie mogelijkheden.
Ideaal dus voor deze mama die weinig tijd heeft in de ochtend maar wel een goede en gezonde start wil maken. Herken je dit?

Ook het feit dat je hier bevroren fruit voor gebruikt vind ik enorm fijn. Dit is namelijk langer houdbaar en mochten de kids, zoals de mijne, dan weer net het laatste stuk fruit pakken een dag voor je boodschappen komen.. Of je schat je je voorraad iets verkeerd in? Dan heb je altijd je vriezer nog! Ideaal.

Ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dit geeft je namelijk de brandstof om de dag mee te starten. Iets wat mij zeker is geleerd vroeger maar toch sloeg ik regelmatig mijn ontbijt over omdat ik er geen tijd voor maakte of geen zin in had.
Als je in de ochtend niet start met je ontbijt dan start je stofwisseling ook niet. Vooral als ik ga werken merk ik dit dan ook echt enorm. Ik krijg dan vreselijke trek rond “koffietijd” en dit word bij mij echt voorkomen door toch even de tijd te nemen voor dat ontbijtje. Mijn zoektocht begint..

Weinig tijd

Zeker tijdens schooldagen is er weinig tijd in de ochtend. Dus het kan wel eens zo zijn dat ik pas na het wegbrengen op school mijn ontbijtje ga eten. Dat is dan rond 09.00 en ik heb dan nog niet heel veel gedaan, dus dit moet dan nog wel lukken.
Nu in de vakantie probeer ik toch echt wel mijn moment tegelijkertijd te pakken. Ik hoop dit straks lekker door te kunnen zetten over 2 weken. We zullen het zien 🙂
Doordat ik alle spulletjes die ik hiervoor gebruik in potjes bij elkaar heb staan, pak ik in de ochtend de potjes er gemakkelijk bij en scheelt dit enorm veel tijd.

Goed vullend

In de ochtend wil ik iets eten wat goed vult en waar ik even mee vooruit kan. Na wat experimenteren merkte ik al snel dat ik wel echt wat te eten wil hebben. Dus shakes vielen bij mij al snel af. Deze vullen mij namelijk niet goed genoeg. Toen ik nog wat meer sportte vroeger at ik vaak kwark als ontbijt. Goed voor de proteïnes namelijk. Maar alleen kwark met een beetje fruit o.i.d. word dan al vaak hetzelfde ontbijtje elke dag. Dit was dan ook de reden dat ik hiermee stopte.
De smoothie bowl kwam inmiddels steeds vaker voorbij en ik gaf het een kans. Wat bleek? Eén groot succes!

Kwark met bevroren blauwe bessen, staafmixer erop en voila!

Wat is een Smoothie Bowl?

Simpel gezegd is het een smoothie in een schaaltje, mooi versierd met toppings.
De basis is altijd bevroren fruit, hierdoor krijgt het een lekkere dikke consistentie en ook die frisse smaak. Dus gooi wat bevroren fruit in de blender, voeg er een basis aan toe naar keuze. Dit kan kwark zijn maar ook yoghurt, melk of zelfs kokoswater. Belangrijk is dat het wel dik blijft, want je wilt het eten en niet drinken. Dus pas op met een vloeibare basis, gebruik hier niet teveel van.
Als dit goed gemengd is krijg je vanzelf een prachtig kleurtje.
Schep dit kleurige mengsel over in een schaaltje en ga deze vervolgens verder aankleden met toppings.

Vegan Variant

Mijn man gebruikt deze ontbijtjes ook elke dag. Omdat hij vegan is gebruikt hij Alpro kwark, deze is er ook in verschillende smaken te vinden. Dus een goede optie voor de veganisten onder ons. Ik heb deze kwark ook wel eens gegeten en moest er in het begin iets aan wennen, maar nu vind ik hem soms lekkerder dan gewone! Ook voor mij dus weer extra variatie.

Toppings

Welke toppings kun je dan nu toevoegen? Je kunt hierin helemaal losgaan en het hele schaaltje bedekken of het klein houden. Dit is maar net wat jij lekker vind en waar je zin in hebt.
Gebruik bijv. vers fruit (mango, aardbei, blauwe bessen, banaan of frambozen), iets knapperigs (nootjes of granola), iets zoets (honing of agavesiroop) en een powerproduct (zaden; lijnzaad/chia/hennep of gojibessen)
Je kunt hierin echt je eigen draai eraan geven en afgaan op wat jij lekker vind.

Waarom niet een gewone smoothie?

Een smoothie vind ik enorm lekker maar vult mij simpelweg niet, ik wil graag kauwen. Het is dikker dan een gewone smoothie en door de toppings is het net een maaltijd. Dit hangt natuurlijk wel af van je toppings maar als ik er bijv. havermout doorheen meng, is het al direct wat vullender. Het voelt dan ook echt aan als een stevig ontbijt. Daarnaast is het door alle toevoegingen in de toppings een echte bom van voedingsstoffen met proteïne, gezonde vetten, vitamines en mineralen.
Een echt goede start van de dag dus!

Combinatie voorbeelden

Natuurlijk heb ik ook wat lekkere recepten voor jullie om alvast wat ideetjes op te doen:


#1.
Voor de basis gebruikte ik: ½ bevroren banaan en yoghurt
Toppings (van boven naar onder) : havermout, aardbei, hennep, lijnzaad, chia, bevroren banaan, havermout

#2
Voor de basis gebruikte ik: bevroren aardbei en kwark
Toppings (van links naar rechts) : meloen, havermout, druiven, pompoenpitten en havermout.


#3
Voor de basis gebruikte ik: kwark met wat banaan en honing
Toppings: frambozen, pompoen pitten, havermout en banaan

#4
Voor de basis gebruikte ik: bevroren frambozen en yoghurt
Toppings (van onder naar boven) : havermout, chiazaadjes, hennep en pompoenpitten


#5
Voor de basis gebruikte ik: bevroren boerenkool en yoghurt
Toppings (van onder naar boven) : kokossnippers, kiwi en granola

Ken jij de Smoothie Bowl al? Wat is jouw favoriete recept? Ik hoop dat jullie zo weer wat nieuwe ideetjes hebben opgedaan.

Voor meer simpele ideetjes klik hier voor lekkere en simpele high tea hapjes.
Of hier voor nog meer ideetjes met fruit! Ook hele lekkere tips met kinderen, dus zeker het lezen waard.