De oudste 2 kinderen hebben beide fases gehad waarin ik dacht, oke dit word niks meer. Wat ik ook op tafel toverde, niks ging naar binnen. Dit hielden ze dan een aantal weken vol en vervolgens vloog alles er weer gewoon in. Een paar keer hebben ze deze fase gehad. De manier waarop ik het wegzette maakte dan ook absoluut geen verschil. Proppen maakt niets uit, zo ook boos worden en geen toetjes aanbieden. In deze tijd lusten ze ook geen soep, dus ook op die manier kon ik geen extra groenten op tafel zetten.
De eerste keer maakte ik me enorm veel zorgen, want dit was bij Macy, onze oudste. We deden alles netjes volgens het boekje dus elke dag een bepaalde hoeveelheid fruit en groenten, dat moest toch eigenlijk? Maar uiteindelijk merkte ik dat ik er geen invloed op had, het was gewoon een fase. Eén waar we weer doorheen moesten en uiteindelijk weer terugkwamen op de “gewone” situatie.

Gelukkig waren er uiteindelijk dus nog wel een aantal andere manieren waardoor ik met een gerust hart ze door deze fases heen kon helpen.
Benieuwd naar mijn tips? Lees dan snel mee, want zo laat ik mijn kinderen meer groente en fruit eten.

Smoothies

Drinken ging prima, dus ik gooide van alles door de blender en dat ging gelukkig naar binnen. Fruit en groentes, in principe gebruikte ik van alles. Maar natuurlijk hadden ze wel een aantal favorieten:

Appel/ mango
Framboos/ banaan/ yoghurt
Aardbei/ banaan
Appel/ peer/ aardbei
Appel/ aardbei/ broccoli/ rode biet
Spinazie/ bloemkool/ appel/ perzik
Avocado/ spinazie/ blauwe bessen / banaan

Dit deed ik dan in een leuk glas met een rietje, in hun kinderbeker of gewoon een kinderbeker. Hierbij een dikke glimlach opzetten voor het serveren en meestal kun je van de kleur een top naam maken natuurlijk. Prinsessen smoothie, zomer smoothie, ninja smoothie/ hier-word-je-sterk-van smoothie/ hulk smoothie/ smurfen smoothie. Het ging dan altijd probleemloos naar binnen. Ideaal!

Brood beleg van groente of fruit

Prinsessen hummus, ofwel Hoemoes rode biet. Een echte life saver hier. Ze aten dit op het kinderdagverblijf erg goed, dus zodra ik dit een keer hoorde kocht ik het zelf ook. Heerlijk!
Maar ook een boterham met komkommer en tomaatjes is heerlijk! Een omelet met groentes erin verwerkt.

Qua fruit prakte ik een banaan op brood of aardbeien. Ook dit ging er goed in en was het een win/win situatie. Heerlijk zoet natuurlijk.

Meehelpen met snijden

Helpen, daar lag altijd al de interesse bij mijn kinderen. Met name helpen met koken. Dus we begonnen al snel met het samen snijden. Natuurlijk moet er dan ook geproefd worden. Dus sneden we een komkommer erbij, lekkere zoete puntpaprika’s en ook wortels waren echt prijswinnaars. Ze kregen dan een eigen snijplankje en een bakje om alles in te doen. Vaak deden we een klein deel in het eten want de rest was inmiddels al opgepeuzeld. Ook kwam het wel eens voor dat het eigenlijk helemaal niet nodig was in de maaltijd, maar het gewoon voor de extra groente inname van die dag was. Want wat je er alvast in krijgt is mooi meegenomen toch?

Snackbordje

Uit school was er ook altijd een leuk trucje voor de extra groentes, namelijk het snackbordje. Dit gebruik ik nu natuurlijk nog steeds. Ook voor mezelf! Hahaha, want volwassenen hebben ook hun vitamines nodig natuurlijk.

Hoe ik dit nu doe met Harvey

Voor Harvey maak ik nu regelmatig smoothies. Fruit gaat er eigenlijk altijd wel in, hij is er dol op! Maar het avondeten is een ander verhaal. Waar die andere 2 fases hadden is het bij hem gewoone lek avond verschillend. De ene avond eet hij zo 2x zijn bordje leeg, de andere avond kan een echte ramp zijn. Met name de groentes worden dan zo ver mogelijk geworpen lijkt het wel.


Gelukkig is hij dol op soep en ook groente tussendoor gaat er goed in. Daarnaast jat hij ook vaak mijn ontbijt. Ik maak me dus alles behalve zorgen over zijn gezondheid. Hij krijgt zo meer dan voldoende binnen op een dag. Alleen zo jammer van die tijd in de keuken soms, maar ach, we hopen er maar op dat ook dit weer een fase is..

Gelukkig helpen deze tips mij om mijn kinderen meer groentes en fruit te laten eten. Wat zijn jullie life savers?