
Oke, veel mensen moeten er niet aan denken maar we did it! Op vakantie met elektrische auto. Hoe we dit hebben ervaren?
Ik praat je er gezellig over bij. Op social media vroeg ik jullie ook wat jullie over dit onderwerp graag wilden weten, dus jullie input heb ik zeker meegenomen in deze blog.
Plannen
Het keyword met een elektrische auto is toch echt wel plannen. Ja dat klopt zeker. Wanneer je batterij leeg is kun je niet even snel je powerbank erbij pakken, je moet van te voren wel weten/uitzoeken waar je wil stoppen. Nu wasik daar zelf absoluut geen kei in, maar gelukkig mijn wederhelft wel en daar heb ik alweer wat trucjes van geleerd. Hij gaat namelijk helemaal op in het uitzoekwerk en weet tot in de puntjes alles te regelen. Bof ik weer, want ik stond met onze Nissan Leaf al een keer bijna met lege batterij langs de kant met mn schoonzusje, puur omdat ik niets gepland had en dus half in paniek raakte. Iets wat je niet moet doen, want het netwerk van laadpalen is echt onwijs goed tegenwoordig.
Gelukkig helpt het wel dat er verschillende apps zijn die hierin ook ondersteunend werken en je de route zo hebt uitgestippeld.
We gebruikten de app ABRP, hele fijne maar waren hier niet helemaal content over en reden liever op de navigatie van de auto. Ook hier kun je namelijk stops op aangeven, dit gaat allemaal net wat soepeler. De batterij van de auto gaat dan ook voorverwarmen waardoor de laadtijd korter is. Alle winst is mooi meegenomen, dus dit doen we dan liever. Gevalletje wat het beste bij je past denk ik. Voor de 1 rijd de app beter dan de ander.
Omgekeerd rijden
Normaal gesproken rijden wij voor de grote vakantie, lees verre afstanden, altijd laat in de avond weg. Je kent het vast wel. Je houdt de kinderen wat langer op en zo tegen 22.00 stapten we dan in en begonnen te rijden. Zo ben je (bijna) gegarandeerd van een lekker rustige reis. Dit werkte altijd prima want in de ochtend waren we dan bijna op de bestemming. Even ontbijten en ergens spelen en dan de laatste uurtjes doorknallen. Maar op vakantie met elektrische auto kozen wij ervoor om niet in de nacht te willen laden. Zeker omdat we gewoonweg de plekken in het buitenland daar niet goed genoeg voor kennen en het laden nu eenmaal langer duurt dan tanken. Dit zorgde ervoor dat wij wegreden in de ochtend rond 09.00. De planning was 07.00 maar je snapt het, ik kreeg het voor elkaar om toch pas om 09.00 die auto in te stappen met z’n allen.
Langere stops
Op vakantie met elektrische auto. Zoals ik al vertelde zijn de stops nu eenmaal langer. Met een laadtijd van ongeveer 16 minuten per keer (laden tot 80%) kun je dus zeker een stop wel even optimaal gebruiken. Zo probeer ik de kids toch elke keer wel even naar het toilet te sturen en aangezien wij in principe niet eten/drinken in de auto is de stop ook het moment waarop we dat wel doen. En jawel, de auto was steeds sneller vol dan dat onze buikjes dat waren.
Onze heenweg
Onze heenweg was wel echt een volle reisdag van Nederland richting Caorle. We reden van 09.00 tot 21.00. De stops waren allemaal afgestemd op IONITY aangezien we hier ons abonnement hebben en het voor ons het meest gunstigste laden is op dit moment. Namelijk €0,29, daar kun je niet tegenop tanken.
1e stop 19 minuten laden met lunchpauze en spelen, totaal 40 minuten
2e stop 16 minuten laden en avondeten, totaal 45 minuten
3e stop 14 minuten laden, was eigenlijk niet nodig maar de mn houdt ervan om op bestemming te komen met een volle batterij zodat we in de ochtend direct weg konden en onze volle bereik konden pakken.
Aangezien ik net voor vertrek van de trap viel en met mijn voet niet zelf kon rijden besloten we te overnachten tegen de grens van Oostenrijk aan en de volgende ochtend door te rijden. Joa had al een lange rit gehad en de nacht was ook niet helemaal optimaal. Doortrekken had dus echt geen nut gehad en nu was het echt relaxt vakantie vieren. Omdat de camping in Italië pas in de middag beschikbaar was konden we in de ochtend lekker op ons gemak ontbijten en reden pas tegen 09.30 weg. In Oostenrijk maakten we 1 stop van 45 minuten. We genoten van de omgeving met wat drinken en wat lekkers. Aangezien we goed hadden ontbeten en nog niemand honger had aten we geen lunch maar namen we wat fruit. Jaja, ik was voorbereid en had allemaal lekkers meegenomen.
Vlak voor onze bestemming in Italië besloten we de batterij nog even vol te laden. Hier lag een McDonalds naast en we namen onze lunch/diner pauze. Helaas lag deze laadpaal er net te ver vandaan om te lopen wat ervoor zorgde dat we na het laden doorreden en de laadtijd dus niet optimaal konden gebruiken voor onze stop. Dit was wel de enige laadpaal die wat afgelegen lag en ik ben blij dat we die in de middag troffen. Hier had ik liever niet in het donker willen staan namelijk.
Terugweg
De terugweg kwamen we via Milaan gereden en we besloten via Zwitserland terug te rijden. Dit was logischer. Fantastische keuze aangezien het daar echt prachtig was! Ook hier kozen we weer voor IONITY. Van Milaan naar Zwitserland reden we niet heel lang aangezien we wilden stoppen voor de San Bernardinopas. In de avond hierover heen rijden is niet heel verstandig gezien alle haarspeldbochten en het is ook zonde van het prachtige uitzicht. We namen een overnachting vlak voor de pas en reden in de ochtend weer door.
Op het 2e deel van onze terugweg maakten we echt wat meer laadstops omdat we toch wat minder zuinig reden. Toen we eenmaal in Duitsland reden gaat het nu eenmaal wat sneller, niet omdat het moet maar omdat het kan😊 Met als gevolg dat de batterij sneller leegloopt en je dus extra moet laden.
Verschillende laadpassen
Onze route was afgestemd op verschillende IONITY laadpunten omdat we daar het meest voordeligste laden met ons abonnement. Deze zit bij de auto het 1e jaar dus die gebruiken we natuurlijk optimaal. Fastned is €0,40 dus kan ook prima, maar als het goedkoper kan, waarom dan niet.
Daarnaast hadden wij wel verschillende mogelijkheden achter de hand voor de zekerheid. Je weet immers nooit hoe het onderweg verloopt.. Dus daar waren we op voorbereid. Fysieke passen heb je eigenlijk niet echt meer nodig, met apps kom je ook overal. Maar naast de KIACharge pas met een abonnement op IONITY reizen wij altijd met Shell Recharge pas en hebben we de FastNed app achter de hand.
Voor elk land waar we heenrijden downloaden we de app van de grootste aanbieder, dan zit je altijd goed.
Het laadnetwerk is inmiddels zo erg verbeterd de laatste jaren, dat het echt supergoed te doen is.
Mijn eerlijke mening
Ik zou deze vakantie zo weer overdoen, met alle stops erbij. Op 1 stop na stonden de laadpalen op een ideale plek waar je wat kon eten of drinken en ook even spelen. Prachtige omgevingen om even te verdwalen in gedachten en vervolgens weer verder te rijden. Deze vakantie was stukken rustiger dan onze vorige vakanties. Wij denken dat dit komt omdat je wat meer rust neemt tussendoor en echt vanaf het instappen al in vakantie modus bent omdat je gewoon echt bewust bezig bent met je reis. De heenweg reden we zo lekker rustig en was enorm zuinig hierdoor. De terugweg iets minder, maar ach, dat bracht het weer in balans.
Daarnaast zijn we gewoon ook echt een heel stuk goedkoper uit geweest dit jaar! Win/win dus eigenlijk.
Op vakantie met elektrische auto? Zou jij zo op vakantie “durven”? Ik ben wel benieuwd naar jullie verhalen.