Het leed dat administratie doen heet

Ieder heeft z’n talenten en laat de mijne nou net niet het boekhouden zijn. Dat ik als profiel vroeger Economie en Maatschappij koos had dan ook absoluut niets te maken met het vak Economie wat erin zat. Ik was gewoon nog slechter in die andere vakken zullen we maar eerlijk toegeven.. Helaas zit er aan het bloggen ook een administratieve kant, de boekhouding. Niet compleet voor mij weggelegd, maar ik vind het wel leuk om met jullie te delen wat dat dan precies allemaal inhoudt. Want tsja, dat maken van die content, dat is niet het complete plaatje. Ook al lijkt het daar wel vaak op. Er komt nog van alles bij kijken, ik neem je even in een notendop mee hoe dat er dan een beetje uit ziet op administratief vlak. Het leed dat administratie doen heet…

Opdrachten binnen halen

Je kunt zelf op zoek gaan naar opdrachten, maar het kan ook zo dat jij ervoor benaderd word. Vaak mag je dan een pitch doen. Je verteld in het kort wie jij bent en wat jouw voorstel precies is. Een pitch is kort maar krachtig, dus het moet wel in 1x goed zijn natuurlijk. Je wilt hiermee opvallen dus wees creatief.

Het leed dat administratie doen heet

Uitvoeren van de opdracht

Dan gaat het om de content zelf. Dit is natuurlijk het leukste gedeelte voor mij, het echte schrijfwerk. Soms verloopt het lekker soepel, maar andere keren duurt het toch wel even voor je de juiste invalshoek te pakken hebt. Ook kan ik artikelen nog wel eens een aantal keer bijschaven omdat ik er toch nog iets in miste of net wat anders wilde hebben staan.

Facturen opstellen

Wanneer je een leuke opdracht hebt binnen gehaald wil je natuurlijk wel dat je daarvoor betaald krijgt. De prijs heb je vooraf samen afgesproken, dus die ligt vast bij het aannemen van de opdracht.
Dit houdt in dat je een factuur moet opstellen. Aangezien ik mezelf heb ingeschreven bij het KVK als bedrijf, moet dit natuurlijk ook allemaal netjes vermeld staan op de factuur.

Bonnetjes bijhouden

Ale facturen moet je netjes bijhouden, deze heb je nog nodig bij het invullen van de belastingaangifte. Het is dus handig om dit netjes te ordenen zodat je alles snel en gemakkelijk terug kunt vinden. Fysiek in een map of digitaal, dat maakt natuurlijk niet uit, wat voor jou makkelijk is.
Boekhouding ZZP, je denkt er niet over na maar helaas hoort het er allemaal bij.

Het leed dat administratie doen heet

Belastingaangifte doen

Als ondernemer ben je verplicht om elk kwartaal aangifte te doen. Dus niet jaarlijks zoals je als particulier gewend bent. Alle facturen bewaar je zodat je deze kunt opgeven. De belastingdienst rekent dan direct uit hoeveel omzet belasting je moet betalen. Betaal je deze niet op tijd, dan wordt er direct een boete opgelegd dus wees hier alert op!

Altijd tijd te kort

Als werkende moeder, die graag leuke dingen doet met haar kinderen en ook de nodige neventaken oppakt kom ik altijd tijd te kort. Er zijn zoveel dingen die ik zou willen doen, maar helaas heeft een dag nu eenmaal niet genoeg uren soms. Dus hoe meer tijd ik over hou, hoe beter het is. Doordat ik gewoon echt niet goed ben met cijfertjes ben ik hier enorm beperkt in. Het kost me veel tijd om alles uit te zoeken en goed op papier te krijgen. De regeltjes ken ik niet goed, dus inlezen en alles opnieuw bekijken, er gaat stiekem een hoop tijd in zitten. Er zijn dan ook genoeg programma’s zoals Jortt die je hierin kunnen ontlasten.

Hulp vragen

Natuurlijk zijn er ook altijd mede bloggers die je om hulp kunt vragen of vrienden die net wat meer economische kennis hebben. Ideaal zulke mensen in je vriendenkring!
Maar wanneer ik werk uit handen kan geven door een betrouwbaar systeem in te zetten scheelt dit mij enorm veel werk. Werk is tijd en tijd is natuurlijk onbetaalbaar.

Het leed dat administratie doen heet. Ik heb je een kijkje laten nemen in mijn administratie proces maar ik ben benieuwd hoe jij dit aanpakt. Doe jij het helemaal zelf of vraag je hulp aan iemand?