
Op school heeft Macy een boek gelezen over de watersnoodramp. Dat heeft zo’n indruk gemaakt dat ze thuis met Joa het speciale NOS journaal heeft gekeken hierover afgelopen week. Ook heeft het mooie gesprekken opgeleverd. Maar hoe ga je hier verder op in? Hoe bespreek je de watersnoodramp met kinderen en ga je er samen dieper op in? Iets waar Macy ontzettend voor open stond en waar wij graag mee aan de slag wilden. Toen we op zoek gingen naar meer informatie kwamen we al snel bij het watersnoodmuseum terecht. Afgelopen woensdag was het alweer 70 jaar geleden dat deze ramp plaatsvond. Daarom is er in het watersnoodmuseum een speciaal herdenkingsjaar thema.
Watersnoodramp
Op 1 februari 1953 voltrok zich de grootste Nederlandse natuurramp van de 20e eeuw. Een combinatie van factoren zorgde ervoor dat een deel van ons land overstroomde. Op meer dan 150 plaatsen braken de dijken. Dit met rampzalige gevolgen natuurlijk. Naast het immense aantal slachtoffers die werden gemaakt, zowel mensen als dieren, was er natuurlijk ook enorm veel schade.
Bespreken met je kinderen
Doordat het thema op school besproken was en er interesse in werd getoond, zijn wij hierop in gaan spelen bij Macy. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen meekrijgen wat er in het verleden gebeurd is. De geschiedenis maakt het heden tot wat het nu is. Belangrijk dat er een bewustwording komt over dit onderwerp en dat we ervan kunnen leren voor in de toekomst. Wat was de reden van deze ramp en wat waren de gevolgen? De watersnoodramp bespreken met kinderen, wij vinden het zeker een must in onze opvoeding.
Watersnoodmuseum
In het watersnoodmuseum leer je veel meer over hoe het nu precies kon gebeuren dat de dijken braken. Wat speelde er allemaal?
Het was een combinatie van factoren en je word erin meegenomen. Ook voor kinderen is dit, naar mijn mening, goed te begrijpen.
Daarnaast staat er een hele collectie met fotoboeken en knipselmappen over de ramp, erg indrukwekkend om in te zien. Maar wat echt een indruk maakte waren alle verhalen en objecten die er te vinden zijn. Natuurlijk is het lezen van een verhaal in een boek of het zien op televisie intens, maar het echt zien in een museum vonden wij zo waardevol. Zo lagen er bijv. allerlei items van mensen die teruggevonden waren, of een gele tas waar een baby ingestopt was om ervoor te zorgen dat hij bleef drijven. Allemaal spullen met een eigen verhaal, spullen die het verhaal echt maken. Zodat wij het er samen over kunnen hebben. Wat zien we? Wat staat erbij geschreven, hoe zal dat geweest zijn in die tijd? Hoe zouden wij dit beleven als het nu gebeurd. Wat zou je doen en waarom iets juist wel of niet?
Er was ook een tafel waarop een aantal dijken afgebeeld stonden met een klok erbij. Op die klok stond het tijdstip afgebeeld waarop de dijk doorgebroken was die bewuste nacht/ochtend. Zo bizar als je je bedenkt hoe snel dit zich allemaal heeft afgespeeld. Hoe rap het water zich verspreid heeft.
Open dag
De dag waarop wij het watersnoodmuseum bezoekten was het open dag. Deze dag was de entree gratis en was er een uitgebreid programma.
Zo waren er ook allerlei extra activiteiten geregeld voor de kinderen. De reddingsbrigade was aanwezig met allerlei coole voertuigen en materialen. Daarnaast waren er ook vele coole proefjes te bekijken en uit te voeren. Zo leerden de kinderen spelenderwijs hoe we de dijken op een natuurlijke manier kunnen verstevigen en hoe wij met de natuur om moeten gaan. Iets wat natuurlijk ontzettend belangrijk is omdat wij willen dat ook zij kunnen blijven genieten van deze mooie wereld.
Als de dijken breken
Op Netflix is de serie: “Als de dijken breken” te vinden. Een serie die stamt uit 2016 en een beeld laat zien wat er gebeurd als de dijken doorbreken. Hier thuis hebben we hem al eens samen gekeken in het verleden en nu kijkt Macy hem ook mee. Natuurlijk zitten er wat spannende stukjes bij en spoelen we soms stiekem stukjes door. Ik ben heel benieuwd hoe ze de hele serie gaat vinden als hij afgelopen is. Ook hier kunnen we het dan weer over hebben. Een film geeft toch weer net een ander beeld dan een boek of een verhaal.
Voorbereiding
Tijdens de open dag was er ook een spel waarbij allerlei kaartjes op tafel lagen met spulletjes. Toen de dame de zandloper omzette hadden de kinderen een minuut de tijd om uit alle kaartjes 5 stuks te kiezen. 5 items die zij het meest belangrijk vonden en handig om te hebben. Bijzonder genoeg kozen ze niet voor hun spelcomputer en andere spelletjes, maar hadden ze er echt goed over nagedacht. Zo kwamen ze met een radio, reddingsvesten, flessen drinkwater, een mobiel en waxinelichtjes. De ander had een pakje waterdicht verpakte lucifers, een touw, zaklamp, fluitje en een deken. Er volgde een hele uitleg waarom bepaalde producten onwijs belangrijk zijn en welke zaken ook totaal niet.
De volgende stap word een tas op zolder leggen met items die wij belangrijk vinden om te hebben mocht er ooit iets gebeuren in de toekomst. Na de uitleg bij dit spel hebben zij ook een hele goede kijk hierop en kunnen we ons samen voorbereiden. We kregen nog een kaart mee met een lijst belangrijke zaken om te hebben, deze houden we er zeker bij!
Hebben jullie thuis een voorraad o.i.d. als voorbereiding op rampen? Ik ben benieuwd wat jullie thuis hebben staan en natuurlijk ook wat de reden daarachter is. Deel je het in de reacties?
We sloten de middag hier af met een wandeling buiten.. Even uitwaaien na zo’n intens onderwerp.
Het bezoeken van dit museum raad ik wel echt aan, zeker om eens met kinderen te doen. Zo kun je de watersnoodramp bespreken met kinderen op een fijne manier.